Cirque de Pepin,
De magische wereld van Pepijn van den Nieuwendijk
Pepijn van den Nieuwendijk
Pepijn van den Nieuwendijk (geboren in 1970 in Waddinxveen, Nederland)
Pepijn heeft grafisch en typografisch design gestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, Nederland.
Na zijn afstuderen richtte hij zich meer op illustratie en schilderkunst. Dit markeerde het begin van Cirque d’extraordinaire, of wat later zijn alias en studio naam werd: ‘Cirque de Pepin’. Pepijn’s circus, als metafoor voor een plek waar alles mogelijk is.
Rond 2002 kwam Pepijn in contact met keramiek. Een wereld vol mogelijkheden ontdekte zich. Tegenwoordig werkt Pepijn uitdrukkelijk in deze diverse disciplines, met de nadruk op vakmanschap en detail.
Zijn werken combineren verschillende invloeden. We zien kleurrijke, gedetailleerde schilderijen, tekeningen en keramische sculpturen van getekende muizen, uilen, Chinese draken, andere dieren en fantasiefiguren.
Ze lijken uit een sprookjeswereld te zijn gestapt. De beelden zijn die van stripverhalen en vaak humoristisch. Toch zijn het allesbehalve kinderachtige beelden die slechts geruststellen of amuseren. Ze zijn niet zozeer komisch, maar misschien eerder tragikomisch, met een diepere betekenis die geworteld is in de geschiedenis of historische verhalen.
Terugkerende thema’s zijn onder meer kwetsbaarheid en eindigheid versus de kracht van mensen, dieren en de natuur. Het werk, dat begint met een illustratief schetsje, is meestal gebaseerd op een feit of persoon uit de geschiedenis, waarna Pepijn’s fantasie uiteindelijk de overhand krijgt.
Hij mengt op speelse wijze het verleden en het heden, waardoor de kijker op het verkeerde been wordt gezet en gebruikt vaak luchtige humor om de wereld te relativeren en de betekenis van zijn werk beter over te brengen.
Pepijn heeft zijn gedetailleerde keramische sculpturen en schilderijen tentoongesteld in solo’s in Nederland, meest recent ‘Cirque de Pepin, The Greatest Show on Earth’ in de Koornmarktspoort, stadsarchief, Kampen.
Hij deed mee aan vele groepsprojecten in Nederland en daarbuiten, onder andere bij ‘The Blue Revolution Delft-Jingdezhen, 400 jaar uitwisseling’ in Delft, Jingdezhen en Dongguan, China; GROW UPS, groepstentoonstelling in het Centrum voor creatieve communicatie (CCC) in Shizuoka, Japan (2010) en Indigo Monster bij La Lanta Fine Art, Bangkok, Thailand.
Publieke opdrachten omvatten een reliëf voor de Feijenoord Voetbalclub in Rotterdam en een monument ter ere van de Nederlandse stripschrijver Marten Toonder in Rotterdam. Werk van Van den Nieuwendijk is in de collectie van het San Bao Museum, Jingdezhen, China, Heden Den Haag en in vele privécollecties.