Titus Meeuws

 

 

'Als ik door de stad loop dan zie ik licht en objecten. Objecten die het licht tegenhouden, onderbreken of reflecteren. In die chaos zoek ik altijd naar een zekere orde, een ritme dat een compositie zou kunnen vormen. Binnen die compositie speel ik met het licht en dat bepaalt de stemming in het schilderij. Ik kijk niet naar de functie van alle dingen om me heen. Ik heb een romantisch filter waarmee ik de kleur en de contrasten van het licht in me opneem. Bij het maken van een schilderij gaat het me erom een bevredigende compositie te vinden waarbinnen objecten een evenwichtige samenstelling vormen met schaduwen en lichtreflecties. Ik zoek daarbij consequent naar die twee tegenstellingen: Zit hier licht? Waar zit dan de schaduw? Vanuit die methode bouw ik mijn schilderijen op. De aquarel techniek leent zich uitstekend om vanuit het licht de duisternis in transparante lagen neer te zetten.

'Ik heb veel gekeken naar hoe m'n grote voorbeelden het deden, en ik heb op de kunstacademie verlangd naar goede technische schilderlessen. Maar ik bereikte een hoger niveau vanaf het moment dat ik de techniek helemaal zelf uit begon te vinden en me niet meer bezig hield met de effecten en technieken van mijn grote voorbeelden.'

 

 

Haags Hofwater: De smaak van een plek gevangen


Een van de meest iconische plekken in Den Haag is de Hofvijver, een schilderachtige vijver die grenst aan het Binnenhof. Als je vanaf de Lange Vijverberg langs de Hofvijver wandelt en een beetje door je wimpers de omgeving in je opneemt, reis je met gemak een aantal eeuwen terug in de tijd.  Naar de 19e eeuw bijvoorbeeld, toen Den Haag ook al een bruisende stad was vol handel, internationale politiek en cultuur.

 

Koffielikeur met vleug oude jenever

Rondom het Binnenhof schuilen dan ook schitterende, historische verhalen. Aan de oever van de Hofvijver werd het idee geboren van een likeur die past bij de traditie en historie van de stad.

Titus Meeuws liep mijmerend over de Lange Vijverberg. De middagzon tokkelde licht op de gebouwen van het Binnenhof en wiebelde in het donkerbruine water. Het beeld van Haagse Jantje wees bijdehand naar de overkant. 'Als we het gevoel dat we nu ervaren nou eens in een flesje zouden kunnen vangen? Hoe zou dat er dan uit zien? En hoe zou dat smaken?' Donkerbruin, net als de kleur van het water, als een Haags hopje, een koffielikeur met een vleug oude jenever.